Αγγελική Ν. Παπαγαθαγγέλου
Ψυχολόγος ΑΠΘ - Ψυχοθεραπεύτρια

Παιδιών και Ενηλίκων

Άλλες Τεχνικές Διαχείρισης Του Στρες

Οι σοβαρές επιδράσεις του στρες στην υγεία καθιστούν απαραίτητη την ανάγκη αντιμετώπισής του ή και την πρόληψη. Κάποιες τεχνικές διαχείρισης του στρες, εκτός από την χαλάρωση, είναι οι εξής:

Διαφραγματική Αναπνοή
Βασικό συστατικό σχεδόν όλων των μεθόδων χαλάρωσης αποτελεί η εκμάθηση της διαφραγματικής αναπνοής, διότι μέσω αυτής επιτυγχάνουμε τη μείωση της έντασης, ηρεμία του νου και του νευρικού συστήματος καθώς και μεγαλύτερες δυνατότητες αυτοσυγκέντρωσης και δημιουργικότητας.

Γνωστική Αναδόμηση
Εντοπίζονται οι υπερβολικές και διαστρεβλωμένες σκέψεις του ατόμου που δημιουργούν άγχος και επηρεάζουν το συναίσθημά του και αντικαθίστανται από πιο ισορροπημένες.

Διεκδικητική Συμπεριφορά
Η διεκδικητική συμπεριφορά σχετίζεται με την υπεράσπιση των δικαιωμάτων του ατόμου και την αναγνώριση και έκφραση των σκέψεων και των συναισθημάτων του. Με αυτόν τον τρόπο το άτομο οριοθετεί τις διαπροσωπικές του σχέσεις, ικανοποιεί περισσότερο τις ανάγκες του και μειώνει το άγχος του.

Διαχείριση Χρόνου
Η σωστή διαχείριση του χρόνου μέσω σωστού προγραμματισμού, ιεράρχησης προτεραιοτήτων, βάζοντας υποστόχους κ.α. είναι ένας απαραίτητος μηχανισμός διαχείρισης του στρες.

Τεχνικές επίλυσης προβλημάτων
Οι τεχνικές επίλυσης προβλημάτων περιλαμβάνουν τα εξής βήματα: καθορισμός του προβλήματος, εξεύρεση όσο το δυνατόν περισσότερων εναλλακτικών λύσεων, επιλογή της κατάλληλης λύσης ανάλογα με το όφελος και το κόστος που τη συνοδεύει, σχεδιασμός των βημάτων που χρειάζεται να γίνουν για να επιτευχθεί η λύση, πραγματοποίηση των βημάτων και αξιολόγηση του αποτελέσματος.

Βιοανατροφοδότηση
Στη διαδικασία αυτή χρησιμοποιούνται ηλεκτρομηχανικές συσκευές που μετρούν τις φυσιολογικές λειτουργίες του ατόμου. Στόχος είναι το άτομο να εκπαιδευτεί να ελέγχει εκούσια τις νευροφυσιολογικές του λειτουργίες.

Ψυχοθεραπεία
Η ψυχοθεραπεία είναι μια διαδικασία βαθιάς προσωπικής ανάλυσης που στοχεύει στη μείωση των πηγών του άγχους και όχι απλά στην διαχείριση και αντιμετώπιση του άγχους και των συμπτωμάτων του αφού αυτά εμφανιστούν. Οι ρίζες του άγχους έχουν να κάνουν με τον τρόπο σκέψης, αντίληψης και ερμηνείας του κόσμου και των γεγονότων από την πλευρά του ατόμου.