Αγγελική Ν. Παπαγαθαγγέλου
Ψυχολόγος ΑΠΘ - Ψυχοθεραπεύτρια

Παιδιών και Ενηλίκων

Διατροφή και Ψυχική Υγεία

Το άγχος αποτελεί πλέον σχεδόν για όλους μέρος της καθημερινότητας εξαιτίας παραγόντων όπως οικογενειακοί, οικονομικοί , επαγγελματικοί, κ.α. Συνεχής είτε επαναλαμβανόμενη ενεργοποίηση των μηχανισμών άγχους σταδιακά εξασθενούν το νευρικό μας σύστημα. Η σωστή διατροφή είναι απαραίτητη τόσο για τη διατήρηση της σωματικής υγείας όσο και της πνευματικής. Το νευρικό μας σύστημα χρειάζεται τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά σε καθημερινή βάση στον ίδιο βαθμό με τα υπόλοιπα όργανα του σώματός μας.

Ας δούμε λοιπόν ποια είναι τα θρεπτικά συστατικά που χαλαρώνουν τα νεύρα μας και κάνουν τη φαιά ουσία μας « χαρούμενη».

Οι σημαντικότερες βιταμίνες για την ορθή λειτουργία του νευρικού μας συστήματος είναι αυτές του συμπλέγματος B. Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β αποτελούν την «τροφή» του νευρικού μας συστήματος, ιδιαίτερα σε περιόδους έντονου στρες. Ας τις δούμε όμως μία μία αναλυτικότερα.
Η θειαμίνη ή βιταμίνη B1 ρόλο έχει την καλή λειτουργία των νεύρων. Βελτιστοποιεί τη νοητική λειτουργία και τη λειτουργία του εγκεφάλου. Είναι απαραίτητη για τη σύνθεση της ακετυλοχολίνης, γνωστού νευροδιαβιβαστή. Τα βότανα στα οποία συναντάμε τη θειαμίνη είναι η σπιρουλίνα, το χαμομήλι, ο μαϊντανός και η μέντα.
Το φολικό οξύ θεωρείται η τροφή του εγκεφάλου από πολλούς. Είναι απαραίτητο για την ανάπτυξη του εγκεφάλου, του νωτιαίου μυελού και του σκελετού των εμβρύων. Δρα ενάντια στην κατάθλιψη και το άγχος και βοηθά στην πρόληψη αλλοιώσεων του νευρικού σωλήνα σε νεογνά. Σημαντικές ποσότητες φολικού οξέως συναντάμε στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά.
Η βιταμίνη B6 χρειάζεται για τη φυσιολογική εγκεφαλική λειτουργία, αφού εμπλέκεται στο σχηματισμό ορισμένων νευροδιαβιβαστών. Παράλληλα έχει συσχετιστεί και με περιορισμό των συμπτωμάτων κατάθλιψης. Σημαντικές ποσότητες βιταμίνης Β6 βρίσκονται μεταξύ των άλλων στο φύτρο σιταριού, στη μαγιά μπύρας, στις φακές και στο ταχίνι.
Η βιταμίνη B12 ή αλλιώς κοβαλαμίνη ρόλο έχει την προστασία του νευρικού συστήματος και βοηθά στη διατήρηση της καλής κατάστασης των κυτταρικών μεμβρανών των νευρικών κυττάρων. Έχει βρεθεί ότι περιορίζει τα συμπτώματα της κατάθλιψης. Η βιταμίνη Β12 σε αντίθεση με τις άλλες βιταμίνες του συμπλέγματος βρίσκεται κυρίως σε ζωϊκές τροφές. Φυτικές τροφές με σημαντική περιεκτικότητα σε βιταμίνη Β12 είναι το φυτό αλφάλφα, η σπιρουλίνα, η σόγια και τα προϊόντά της.
Η βιοτίνη συμβάλλει στην καλύτερη αξιοποίηση των βιταμινών του Β συμπλέγματος από τον οργανισμό. Σε μεγάλο ποσοστό παράγεται ενδογενώς από τον ανθρώπινο οργανισμό στο έντερο. Συμβάλλει στην καλή κατάσταση του νευρικού συστήματος. Θεωρείται επίσης ότι ανακουφίζει από τους μυϊκούς πόνους.
Το παντοθενικό οξύ ή αλλιώς βιταμίνη Β5 είναι απαραίτητο για την ανάπτυξη και διατήρηση της καλής λειτουργίας του νευρικού συστήματος και την αποκατάστασή του σε περιπτώσεις βλάβης. Παράλληλα συμβάλλει στις διαδικασίες μετατροπής του λίπους και της ζάχαρης σε ενέργεια. Το παντοθενικό οξύ είναι απαραίτητο για τη σύνθεση στεροειδών ορμονών και του νευροδιαβιβαστή της ακετυλοχολίνης. Το σώμα χρειάζεται επιπλέον ποσότητες αυτής της βιταμίνης όταν βρίσκεται κάτω από καταστάσεις έντονης σωματικής και πνευματικής δραστηριότητας.
Η χολίνη αποτελεί δομικό μόριο της ακετυλοχολίνης που κατέχει ρόλο νευροδιαβιβαστή. Η ακετυλοχολίνη εμπλέκεται σε πολλές λειτουργίες συμπεριλαμβανομένης της μνήμης και του νευρολογικού ελέγχου των μυϊκών κυττάρων. Παράλληλα συμβάλλει στη μεταφορά νευρικών κυμάτων προς τον εγκέφαλο. Από τα τρόφιμα χολίνη περιέχουν τα αυγά, τα εντόσθια, το άπαχο κρέας και οι ξηροί καρποί.
Η βιταμίνη C συμμετέχει στην παραγωγή ορμονών με αντιστρεσογόνο δράση.
Η ινοσιτόλη έχει ηρεμιστικές ιδιότητες.
Το να εξασφαλίσουμε όλα τα παραπάνω θρεπτικά συστατικά στον οργανισμό μας δε χρειάζεται κόπος. Ένα σωστά δομημένο διατροφικό πρόγραμμα με εστίαση στις εξατομικευμένες ανάγκες τη δεδομένη στιγμή είναι αρκετό για να προσφέρει στο σώμα μας την ευφορία που χρειάζεται.

Αλεξάνδρα Κουλούρη, Κλινικός Διατροφολόγος-Διαιτολόγος M.Sc.