Αγγελική Ν. Παπαγαθαγγέλου
Ψυχολόγος ΑΠΘ - Ψυχοθεραπεύτρια

Παιδιών και Ενηλίκων

Κανόνες επικοινωνίας

ΑΣΚΗΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Μιλάω και ακούω με κανόνες

ΟΜΙΛΗΤΗΣ (επιλέγει το θέμα συζήτησης)

Εκφράζω τα συναισθήματά μου με τρόπο που να μην πληγώνεται ο άλλος. π.χ. « Είμαι θυμωμένος μαζί σου, γιατί…»ή «Ενοχλούμαι από το γεγονός ότι…»
Εκφράζω την προσωπική μου άποψη για το θέμα χωρίς απόλυτες εκφράσεις. Χρησιμοποιώ λέξεις όπως: νομίζω, πιστεύω, θεωρώ, για μένα
Αντί να πω « Παραμελείς την κόρη μας » λέω «Νομίζω ότι η κόρη μας νιώθει ότι την παραμελείς».

Εκφράζω ένα θετικό στοιχείο του άλλου π.χ. « Ξέρω όμως ότι την αγαπάς πολύ».
Περιγράφω συγκεκριμένα τι θέλω από τον άλλο π.χ. « Οπότε νομίζω ότι θα μπορούσες να παίξεις μαζί της για λίγο στο σπίτι».
Περιγράφω πώς θα ένιωθα αν εκπληρωνόταν η επιθυμία μου από τον άλλο. π.χ. « Έτσι θα νιώθουμε πιο κοντά σου και εγώ και η κόρη μας».

Ο ομιλητής πρέπει να είναι σύντομος, σαφής, να μιλάει για τον εαυτό του και όχι για τον άλλο.

ΑΚΡΟΑΤΗΣ

Στόχος μου είναι να καταλάβω όσο το δυνατόν περισσότερα για το τι σκέπτεται και τι αισθάνεται ο ομιλητής.
Δεν έχω το δικαίωμα να διακόψω, να διαφωνήσω ή να αντιμιλήσω και να πω τις δικές μου απόψεις ή να δώσω τις δικές μου ερμηνείες.
Ακούω μόνο και όταν ολοκληρώσει ο ομιλητής μπορώ να υποβάλλω μόνο ερωτήσεις όχι σχόλια.
Επαναλαμβάνω με δικά μου λόγια περιληπτικά αυτά που είπε ο ομιλητής και περιμένω την επιβεβαίωσή του.

Πάντα προσέχω τη στάση του σώματος , τις εκφράσεις του προσώπου και τον τόνο της φωνής.

Σε όλη τη διάρκεια της επικοινωνίας γίνεται εναλλαγή των ρόλων ομιλητή- ακροατή.

ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ

Ορίζουμε συγκεκριμένα το πρόβλημα. Συζητάμε ένα μόνο πρόβλημα κάθε φορά.
Σκεφτόμαστε και οι δύο όλες τις πιθανές λύσεις. Εστιάζουμε στις λύσεις και όχι στην απόδοση ευθυνών. Έχουμε πάντα υπόψιν μας τον αμοιβαίο συμβιβασμό!
Επιλέγουμε μία λύση στην οποία να συμφωνούμε και οι δύο.
Δεσμευόμαστε και οι δύο στην αποφασισθείσα λύση.

Όταν δεν μπορούμε να βρούμε μία λύση κοινής αποδοχής:

Αποφασίζουμε ποιος από τους δύο θα ικανοποιηθεί σε αυτό το πρόβλημα με αντάλλαγμα την ικανοποίηση του άλλου κάποια άλλη φορά.
Αποφασίζουμε να ικανοποιηθούμε εν μέρει και οι δύο.
Μπορεί να αποφασίσουμε να μην ικανοποιηθεί καμία πλευρά.
Τεχνική συμβολαίου.

Πάντα πρέπει να τηρούνται οι κανόνες επικοινωνίας!