Αγγελική Ν. Παπαγαθαγγέλου
Ψυχολόγος ΑΠΘ - Ψυχοθεραπεύτρια

Παιδιών και Ενηλίκων

Μήπως υποτιμάτε τη σημασία της ξεκούρασης στην ποιότητα της ζωής σας;

Η κούραση είναι μια φυσιολογική αντίδραση που παρουσιάζεται συνήθως μετά από διάφορες δραστηριότητες, που καταπονούν σωματικά ή ψυχικά τον οργανισμό και χαρακτηρίζεται από ψυχοσωματικά συμπτώματα, δυσλειτουργίες στη μάθηση, στη μνήμη κ.λπ. Όμως η αύξηση της μυϊκής έντασης, ως αποτέλεσμα της κόπωσης, έχει τη δύναμη να καθορίζει την καθημερινότητα του ατόμου, να τη φορτίζει αρνητικά και τελικά να την απορυθμίζει. Η ενέργεια που χάνεται εξαιτίας του χρόνιου άγχους, της ανησυχίας, της μη ισορροπημένης διατροφής, της έλλειψης ύπνου έχει επιπτώσεις στον τρόπο της ζωής μας. Επηρεάζει τις επιλογές, τις αποφάσεις και τη συμπεριφορά μας απέναντι στον εαυτό μας και στους άλλους.

Έχει σημασία να κατανοήσουμε ότι υποτιμώντας την έλλειψη της ανάπαυσης δε συνειδητοποιούμε ότι ο τρόπος που ανταποκρινόμαστε προέρχεται συχνά από την απουσία ενέργειας και ζωτικότητας. Η έλλειψη δημιουργικότητας, η νευρικότητα, η λύπη, η ανία κ.α. στρέφουν τις μαθημένες αντιδράσεις μας σε δίπολα παθητικότητας ή παρορμητικότητας.

Όταν το σώμα μας ζητά ξεκούραση αφήνουμε ελεύθερη τη δίοδο σε νευρολογικές, ενδοκρινικές και ορμονικές διεργασίες για να αναδομήσουν το σώμα και την ψυχή μας, διακόπτοντας ό,τι κάνουμε μόνο για λίγα λεπτά.

Κλείνουμε τα μάτια μας για να αδειάσουμε το μυαλό μας από κάθε σκέψη.
Επικεντρωνόμαστε στην αναπνοή μας για να διαπιστώσουμε το ρυθμό, την ένταση και τον τρόπο με τον οποίο αναπνέουμε.
Μαθαίνουμε να αναπνέουμε σωστά και εντάσσουμε στην καθημερινότητά μας ασκήσεις χαλάρωσης, που μας ξεκουράζουν.
Εισάγουμε μερικές απλές ασκήσεις εκγύμνασης μυϊκών ομάδων της κεφαλής, του αυχένα, της ωμικής ζώνης, που μπορούμε να κάνουμε ακόμη και στο γραφείο μας.
Περπατάμε ή γυμναζόμαστε για μερικά λεπτά σε χώρο με φυτά και πράσινο ή πλάι στη θάλασσα.
Παρατηρούμε και βελτιώνουμε τη στάση του σώματός μας.
Κάνουμε στον εαυτό μας ένα χαλαρωτικό μασάζ στους ώμους και στο κεφάλι.
Κυρίως, όμως, μαθαίνουμε να παρατηρούμε τα αίτια της ανησυχίας μας, τον τρόπο που σκεφτόμαστε και αντιδρούμε, αναζητώντας τους τρόπους για να διαχειριστούμε το άγχος και τις εστίες των συγκρούσεων μας για να ζήσουμε πιο χαρούμενη και ισορροπημένη ζωή τόσο εμείς όσο και τα παιδιά μας.

Αλεξάνδρα Βασιλειάδου

Ψυχολόγος M.Sc.