Αγγελική Ν. Παπαγαθαγγέλου
Ψυχολόγος ΑΠΘ - Ψυχοθεραπεύτρια

Παιδιών και Ενηλίκων

Ομάδες Δημιουργικής Έκφρασης και Επικοινωνίας Παιδιών

Το Κέντρο Ψυχολογίας Παιδιών και Ενηλικών διοργανώνει μικρές ομάδες παιδιών, για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας 5 – 8 ετών και για παιδιά σχολικής ηλικίας 8 – 11 ετών, με σκοπό την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, ικανοτήτων και δυνατοτήτων του κάθε παιδιού ξεχωριστά.

Συντονίστρια: Παπαγαθαγγέλου Αγγελική, Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια

Ομάδα προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας 5 – 8 ετών
Κάθε Σάββατο 10:30 – 11:30
Ομάδα σχολικής ηλικίας 8 – 11 ετών
Κάθε Σάββατο 12:00 – 13:00


Οι ομάδες παιδιών διαρκούν από τον Οκτώβριο μέχρι και τον Μάιο και είναι ανοιχτές σε νέα μέλη καθ’ όλη τη διάρκειά τους. Πραγματοποιούνται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο για παιδιά στο Κέντρο Ψυχολογίας Παιδιών και Ενηλίκων. Κάθε συνάντηση διαπραγματεύεται ένα προκαθορισμένο θέμα, όπως φιλία, επικοινωνία, αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων, φροντίδα εαυτού, ενίσχυση αυτοεκτίμησης, υπευθυνότητας, προσαρμογή στο σχολείο κ.α. Οι ομάδες παιδιών παρέχουν ένα ασφαλές περιβάλλον που επιτρέπει και ενθαρρύνει την αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων, την κοινωνικοποίηση και την αυτογνωσία με σκοπό την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και δυνατοτήτων του κάθε παιδιού.

Το κόστος συμμετοχής είναι 10 ευρώ ανά συνάντηση.
Απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής στα τηλ. : 2310 384097 & 6939006702

Οφέλη από την ομαδική διαδικασία

Η ομαδική διαδικασία επιτρέπει και ενθαρρύνει την αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων, την αυτογνωσία, την επικοινωνία και την κοινωνικοποίηση μέσα σε ένα ασφαλές ψυχολογικά περιβάλλον.

Πώς λειτουργούν οι ομάδες παιδιών
Οι ομάδες λειτουργούν σε εβδομαδιαία βάση και διαρκούν 1,5 ώρα. Η έναρξή τους ορίζεται αρχές Οκτώβρη και ολοκληρώνονται τέλη Μαΐου. Οι ομάδες λαμβάνουν χώρα σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο για παιδιά και είναι ανοιχτές σε νέα μέλη καθ’όλη τη διάρκειά τους. Ο μέγιστος αριθμός παιδιών είναι 12 ανά ομάδα.

Κάθε συνάντηση είναι αναπόφευκτα διαφορετική από την άλλη λόγω της εναλλαγής των θεματικών ενοτήτων που κάθε φορά επεξεργάζεται η ομάδα και που κάθε φορά προκαθορίζονται από τον συντονιστή ανάλογα με τις ανάγκες των παιδιών που συμμετέχουν, αλλά και λόγω της ίδιας της φύσης της ομάδας που εξαιτίας της διαφορετικής σύστασής της κάθε φορά διαμορφώνει και ένα τελείως διαφορετικό πλαίσιο αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας. Δεν υπάρχει, λοιπόν, περιορισμός όσον αφορά στη διάρκεια που ένα παιδί μπορεί να είναι ενταγμένο σε μία τέτοια ομάδα.

Στόχοι των ομάδων
• Να αναπτύξουν τα παιδιά θετικούς τρόπους επικοινωνίας.
• Να μάθουν να διαχειρίζονται αρνητικά συναισθήματα, όπως θυμό, άγχος, θλίψη, ζήλεια κ.α.
• Να υπερασπίζονται τον εαυτό τους και να διεκδικούν.
• Να αντιμετωπίσουν τους φόβους τους.
• Να ενισχύσουν τον αυτοέλεγχο, την αυτοδιαχείριση και την αυτοπειθαρχία τους.
• Να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν τα συναισθήματά τους.
• Να βελτιώσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες.
• Να ενισχύσουν την αυτοεκτίμησή τους.
• Να εξασκηθούν στη δημιουργία φιλικών / κοινωνικών σχέσεων.
• Να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους.
• Να γνωρίσουν τον εαυτό τους – προαγωγή αυτογνωσίας.
• Να αναπτύξουν ενσυναίσθηση και να επεξεργαστούν τη διαφορετικότητα των άλλων.
• Να αναπτύξουν σχέσεις εμπιστοσύνης.
• Να επεξεργαστούν θέματα της ηλικιακής τους ομάδας με συνομιλήκους.
• Να δοκιμάσουν τα όριά τους μέσα σε ένα πλαίσιο με δομή, κανόνες και στόχους.
• Να βελτιώσουν το επίπεδο ανοχής στη ματαίωση.
• Να επεξεργαστούν θέματα αποχωρισμού και απώλειας.
• Να αυξήσουν το σεβασμό τόσο απέναντι στον εαυτό τους όσο και απέναντι στους άλλους.
• Να μάθουν εναλλακτικούς τρόπους σκέψης και συμπεριφοράς.
• Να μάθουν να φροντίζουν τον εαυτό τους.
• Να μοιραστούν εμπειρίες, σκέψεις και συναισθήματα.
• Να αναπτύξουν ένα πνεύμα ομαδικότητας, συνεργασίας και αλληλεγγύης.
• Να ενισχύσουν το αίσθημα της υπευθυνότητας.
• Να εκπαιδευτούν στην επίλυση προβλημάτων.


Θέματα που διαπραγματεύονται οι ομάδες
Κάθε συνάντηση διαπραγματεύεται ένα διαφορετικό θέμα / θεματική ενότητα. Τα θέματα προκαθορίζονται πάντα από τον συντονιστή ανάλογα με το ηλικιακό πλαίσιο και τις εκάστοτε ανάγκες των παιδιών μιας ομάδας.

Ενδεικτικά κάποια από τα θέματα είναι τα εξής:
• Συναισθήματα ( λύπη, χαρά, θυμός, ζήλεια, φόβος, αγάπη κ.α.)
• Συναναστροφή με τους άλλους
• Φιλία – κάνοντας νέους φίλους
• Σχέσεις ανάμεσα στα αδέλφια
• Προσαρμογή στο σχολείο
• Επικοινωνία
• Διαφορετικότητα
• Bulling (εκφοβισμός)
• Φροντίδα εαυτού (διατροφή, αυτοπροστασία κ.α.)
• Αποχωρισμός αγαπημένων προσώπων
• Υπεράσπιση του εαυτού

Πώς δουλεύουν οι ομάδες – Ποια είναι η διαδικασία
Τα θέματα αναπτύσσονται μέσα από δημιουργικές, αλλά και διασκεδαστικές δραστηριότητες, όπως ομαδικό παιχνίδι, παιχνίδια γνωριμίας, εξοικείωσης και κοινωνικής αλληλεπίδρασης, εικαστική έκφραση, ζωγραφιές, παραμύθια, αλλά και μέσω συζήτησης, θεατρικού παιχνιδιού, κατασκευών, ψυχοκινητικών ασκήσεων.

Στην ομάδα όλη η διαδικασία περιλαμβάνει δραστηριότητες και παιχνίδια που είναι κάθε φορά προαποφασισμένα από τον συντονιστή, σχετικά με το θέμα της συνάντησης και ειδικά σχεδιασμένα ανάλογα με τη δυναμική και τις ανάγκες των παιδιών που απαρτίζουν την ομάδα.

Ποια είναι τα κριτήρια σύμφωνα με τα οποία ένα παιδί μπορεί να ενταχθεί σε μία ομάδα;
Μπορεί οποιοδήποτε παιδί να ενταχθεί σε μία τέτοια ομάδα, είτε έχει δυσκολίες είτε όχι. Το πλαίσιο των ομάδων είναι θεραπευτικό και ψυχοεκπαιδευτικό. Η μόνη προϋπόθεση είναι το παιδί να πληρεί το ηλικιακό όριο της ομάδας στην οποία θα ενταχθεί.

Να σημειωθεί ότι παρόλο που το πλαίσιο μιας ομάδας μπορεί να είναι θεραπευτικό δεν υποκαθιστά την ατομική ή οικογενειακή ψυχοθεραπεία ή τη συμβουλευτική γονέων που σε κάποιες περιπτώσεις κρίνεται απαραίτητη. Έτσι, λοιπόν, η ατομική ψυχοθεραπεία σε κάποιες περιπτώσεις παιδιών παραμένει σημαντική και απαραίτητη ακόμη κι αν το παιδί συμμετέχει στην ομάδα.